سقوط «آزاد» کشتی آزاد در توکیو

آزادکاران ایران در حالی بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو را به پایان رساندند که تنها موفق به کسب دو مدال نقره و برنز از ۶ وزن المپیکی شدند و نتوانستند در کسب مدال طلا موفق باشند.

 پرونده بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو در حالی برای شاگردان غلامرضا محمدی بسته شد که سهم آنها فقط یک مدال نقره حسن یزدانی بود و یک مدال برنز امیرحسین زارع. نتیجه‌ای که انتظار می‌رفت بسیار بهتر و افتخارآمیزتر از المپیک‌های قبلی باشد و دوباره کشتی آزاد ایران را در صدر رشته‌های موفق المپیکی تثبیت کند.

دو ضعف بزرگ کشتی گیران آزادکار

تیمی که روانه رقابت‌های کشتی آزاد بازی‌های المپیک توکیو شد از همان ابتدای روند انتخابی تیم ملی با فراز و فرودهای فراوان و حواشی مختلفی همراه بود و در نهایت به نقطه‌ای رسید که ایران در ۶ وزن تنها با دو مدال، آن هم بدون طلا از المپیک خارج شود. به عقیده بسیاری از کارشناسان کشتی که طی روزهای اخیر مطرح شده، بدن‌های بی رمق برخی آزادکاران در همان تایم نخست کشتی اول و همچنین کُچینگ نامناسب کادر فنی در چند کشتی سرنوشت ساز از جمله عوامل ناکامی کشتی گیران در توکیو بود. عواملی که باید کادر فنی بعد از بازگشت آزادکاران از المپیک برای هر کدام از آنها توضیح داشته باشند. به خصوص افرادی که همراه با این تیم به المپیک اعزام شدند، اما حضورشان در کادر فنی، سودی برای کاروان کشتی ایران نداشت.

سقوط «آزاد» کشتی آزاد در المپیک توکیو/ «بدن‌»های بی‌رمق به «طلا» نرسیدند!

اطری و ناکامی برابر کشتی گیر آمریکایی

در وزن اول یعنی ۵۷ کیلوگرم رضا اطری در دور نخست در یک کشتی نزدیک از سد سلیمان آتلی از ترکیه گذشت و سپس بخبایار اردنبات از مغولستان را مغلوب کرد به نیمه نهایی رسید، اما در این دیدار نتوانست از پس زائور اوگویف روس بر آید و از رفتن به فینال بازماند. بدین ترتیب او در رده بندی به مصاف توماس گیلمان از آمریکا رفت و در یک کشتی از پیش باخته و یک طرفه مغلوب حریف شد.

قیاسی و عملکردی دور از سطح المپیک

در وزن ۶۵ کیلوگرم مرتضی قیاسی نخستین میدان بزرگ زندگی خود را تجربه می‌کرد و از همان ابتدا با سردرگمی و استرس وارد تشک شد. هر چند او در دور نخست با نتیجه ۵ بر ۱ موفق به شکست حریف گمنام خود از تونس شد اما نشان داد به هیچ عنوان در قد قواره المپیک نیست. او در کشتی بعدی هم در برابر باجرانگ هندی ضربه فنی و در نهایت از المپیک حذف شد تا نشان دهد این وزن هنوز از داشتن یک کشتی گیر ششدانگ و باتجربه و فنی خالی است.

سقوط «آزاد» کشتی آزاد در المپیک توکیو/ «بدن‌»های بی‌رمق به «طلا» نرسیدند!

حسین خانی شروع نکرده رفت!

در وزن ۷۴ کیلوگرم هم مصطفی حسین خانی در دور نخست حرفی برای گفتن در برابر کایل داک از آمریکا نداشت و در همان ابتدای راه با شکست مقابل او و در نهایت شکست این آمریکایی، حسین خانی هم بدون کسب تنها یک امتیاز در مبارزه خود وداعی زود هنگام با المپیک داشت.

یزدانی و غافلگیری فراموش نشدنی

اما داستان حسن یزدانی در وزن ۸۶ کیلوگرم از دیگران جدا بود و او تا پای فینال آمد اما در دیداری سنتی و تراژیک مغلوب گربه سیاه خود دیوید تیلور امریکایی شد. هر چند او برای رسیدن به نیمه نهایی مسیر همواری را در برابر رقبایی از ازبکستان و سوئیس طی کرد، اما در نیمه نهایی آرتور نایفونف از روسیه را با اقتدار شکست داد تا فینالیست شود. در فینال هم تا ثانیه‌های پایانی خوب و فکورانه در برابر دیوید تیلور جنگید، اما در یک غافلگیری، گرفتار هوش و موقعیت سنجی حریف شد و مدال طلای المپیک را با نقره عوض کرد.

سقوط «آزاد» کشتی آزاد در المپیک توکیو/ «بدن‌»های بی‌رمق به «طلا» نرسیدند!

شکست عجیب محمدیان

در ادامه باید کشتی نماینده وزن ۹۷ کیلوگرم ایران را به جرأت یکی از ضعیف‌ترین کشتی‌های کاروان کشتی آزاد خواند. مصافی که محمدحسین محمدیان در دور نخست به مصاف الیزبار اودیکادزه از گرجستان رفت و طوری به این حریف باخت که واقعاً همه را حیرت زده کرد. محمدیان در این دیدار که حریفی پا به سن گذاشته را در مقابل داشت، یک کشتی ضعیف را به نمایش گذاشت که بدن بی رمق و در اصطلاح خالی کرده او در پایان تایم اول، گواه این موضوع بود. محمدیان در گام نخست به شکلی با حریف سر شاخ شد که انگار در حال مبارزه در کشتی سوم یا چهارم خود در المپیک است، چون نفسش از همان ابتدا به شماره افتاد و حتی بعد از باخت، نای بلند شدن از روی تشک را نداشت. او نیز گرفتار سرنوشت حذف زودهنگام از المپیک شد تا نشان دهد فاصله زیادی با مدعیان داخلی جامانده از المپیک دارد.

زارع برنز کاشت و آبروداری کرد

هر چه در اوزان ۶۵، ۷۴ و ۹۷ کیلوگرم شاهد نمایش ضعیف آزادکاران کشورمان بودیم، امیرحسین زارع در وزن ۱۲۵ کیلوگرم آن را جبران کرد و جانانه و مصمم روی تشک ظاهر شد. این آزادکار ۲۰ ساله آملی ابتدا الکساندر خوتسیانویسکی از اوکراین را شکست داد و سپس اگزون شالا از کوزوو را با نتیجه ۱۳ بر ۲ از پیش رو برداشت. اما در نیمه نهایی به گنو پتریاشویلی آزادکار عنوان دار گرجستان خورد و با نتیجه ۶ بر ۳ شکست خورد. زارع در رده بندی به خوبی از پس پدیده چینی‌ها بر آمد و با پیروزی ۵ بر صفر ژی وی دنگ دارنده مدال‌های نقره و برنز جهان از چین را شکست داد. زارع با کسب مدال برنز المپیک توکیو نشان داد در آینده حرف‌های زیادی برای گفتن در سنگین وزن دارد.

سقوط «آزاد» کشتی آزاد در المپیک توکیو/ «بدن‌»های بی‌رمق به «طلا» نرسیدند!

سقوط آزاد در گرفتن مدال طلا

تیم ملی کشتی آزاد ایران در حالی المپیک ۲۰۲۰ توکیو را پشت سر گذاشت که تنها یک مدال نقره و یک برنز کسب کرد. این در حالیست که کشتی آزاد ایران در المپیک ۲۰۱۲ لندن به یک مدال طلا، یک نقره و یک برنز رسید و در المپیک ۲۰۱۶ ریو هم در وضعیتی مشابه به یک مدال طلا، یک نقره و یک برنز دست یافت.

ممکن است شما هم بپسندید
پاسخ دهید

ایمیل شما منتشر نمیشود