بار سنگین مشکلات و مردانی تازه نفس

سید ابراهیم رئیسی ظهر روز چهارشنبه بیستم مردادماه در نامه‌ای به محمدباقر قالیباف، رسماً اعضای کابینه خود را به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد.

مجلس شورای اسلامی در اولین جلسه که احتمالاً روز شنبه هفته آینده خواهد بود می‌باید فهرست پیشنهادی را اعلام وصول کند، سپس از وزرای پیشنهادی دعوت خواهد کرد تا در جلسه با کمیسیون‌های تخصصی به مدت یک هفته دیدگاه‌ها و برنامه‌های خود را مطرح نمایند و درنهایت بحث درباره وزرا در صحن علنی مطرح و رأی‌گیری خواهد شد. با این وضعیت جلسات رأی اعتماد وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم بعد از تعطیلات عاشورا و تاسوعا برگزار خواهد شد.

با توجه به این فرایند احتمالاً تا دو هفته آینده تکلیف کابینه مشخص خواهد شد و وزرای جدید جایگزین وزیران سابق می‌شوند و کار خود را آغاز می‌کنند. انتظار است مجلس نیز همکاری مناسبی با دولت جهت هر چه سریع‌تر کابینه داشته باشد. این همان توصیه‌ای بود که رهبر انقلاب اسلامی نیز در سخنرانی روز تنفیذ به آن اشاره و بر ضرورت تسریع دولت و مجلس در تشکیل کابینه تأکید داشته بودند.

رهبری فرموده بودند «در تشکیل دولت ان‌شاءالله بایستی سرعت عمل به خرج داده بشود؛ یعنی شرایط کشور اقتضا نمی‌کند که تشکیل دولت تأخیر بیفتد. هم رئیس‌جمهور محترم در معرفی وزرای پیشنهادی‌شان به مجلس و هم مجلس محترم در تصویب و اظهارنظر صریح در باب وزرا، ان‌شاءالله شتاب به خرج بدهند و کار را سریع پیش ببرند تا ان‌شاءالله زودتر دولت تشکیل بشود و مشغول کار بشود».

بدون شک همراهی مجلس شورای اسلامی با دولت سیزدهم همان‌گونه که رهبر انقلاب عنوان داشته‌اند به دلیل آن است که در حال حاضر مشکلات عدیده‌ای پیش روی مردم قرار دارد و ضرورت دارد تا با همفکری و همراهی نه‌تنها مجلس و دولت بلکه تمامی نهادها زمینه برای کاهش مسائل مردم فراهم شود.

اندکی تأمل درباره وضعیت و شرایط کشور بیانگر آن است که در حوزه‌های مختلفی ازجمله کرونا، نرخ تورم، مسکن، تأمین کالاهای اساسی و … سختی‌های بسیار زیادی به طبقات مختلف جامعه علی‌الخصوص اقشار ضعیف و مستمند جامعه وارد می‌شود که دولت تازه نفس و جدید باید تدابیر ویژه‌ای در این زمینه‌ها داشته باشد.

یکی از مهم‌ترین نکته‌هایی که بدون شک در این شرایط سخت می‌تواند کمک‌کننده باشد نزدیک شدن دیدگاه‌ها و نظرات قوای مختلف در درون سیستم سیاسی است که حتماً می‌باید در عرصه عملیاتی نیز چنین اتفاقی رخ دهد. تجربه هم ثابت کرده جامعه توجیهات و مستمسک‌های مختلفی که متأسفانه در دولت یا دولت‌های گذشته بسیار رواج داشته نمی‌پذیرد.

علاوه بر رویکرد همگرایانه بین نهادی در سطوح مختلف نظام سیاسی ضرورت دارد تا عرصه برای بهره‌گیری از نظرات و دیدگاه‌های نخبگان مختلف نیز فراهم شود تا زمینه برای پیشرفت و کاهش مشکلات ایجاد شود. اکتفا کردن به نظرات بدنه کارشناسی که بعضاً امتحان خود را نیز قبلاً پس داده‌اند موجب می‌شود که راه‌حل‌های تکراری برای مشکلات تجویز شود که لزوماً منجر به نتیجه نخواهد شد.

البته دولت نیز باید تیم رسانه‌ای قوی در اختیار داشته باشد تا بتواند هم موفقیت‌ها و سختی‌ها را به جامعه و هم اینکه دغدغه‌های مردم را به سطوح مختلف حاکمیت منتقل نماید. این همان توصیه‌ای بود که رهبر انقلاب اسلامی در روز تنفیذ بر آن تأکید داشتند که «حرف زدن با مردم از روی صداقت، با قطع‌نظر از پیرایه‌های سیاسی و مانند این‌ها» باید باشد و از سوی دیگر نیز «حضور در میان مردم … نباید افراد را از ارتباط با نخبگان غافل کند. ارتباط با نخبگان هم در جای خود یک حرکت بسیار لازم و مفید است؛ تبادل‌نظر با نخبگان، و استفاده‌ی از نظر نخبگان».

ممکن است شما هم بپسندید
پاسخ دهید

ایمیل شما منتشر نمیشود