طالبان قندهار را تصرف کرد/کابل سقوط می‌کند
خطر سقوط کابل برای تهران/آمریکا خواهان استعفای «اشرف غنی» شد/تاکید ایران بر تامین امنیت کامل دیپلمات‌ها در هرات/اعزام نیروهای ویژه آمریکا و کانادا برای تخلیه فوری سفارت

مهم ترین شهرهای افغانستان حالا به تصرف گروه طالبان در آمده است. دولت دیگر تنها در برخی از شهرهای کوچک و پایتخت قدرت دارد و انتظار می رود که به زودی طالبان راهی کابل شود.

حالا دیگر تنها کابل در دستان دولت افغانستان قرار دارد. اشرف غنی دیگر تنها در پایتخت قدرت را به دست دارد و مهم ترین ولایات افغانستان در کنترل کامل طالبان است. در سه روز گذشته طالبان دست به تصرف شهرهای قندهار و هرات زد که از اهمیت بالایی برخوردارند. حالا این پیشروی ها باعث شده تا احتمال تصرف کابل به دست این گروه هم شدت بگیرد.

چه بخش هایی به تصرف طالبان در آمده؟

عصر پنجشنبه این خود طالبان بود که در شبکه های اجتماعی نوشت هرات به تصرف در آمده. بعد ویدیوهایی منتشر شد که نشان می داد تیراندازی و حمله به تقاط مختلف هرات در جریان است. پیش از این اطراف شهر تصرف شده بود. اما اسماعیل خان و گروهش در مقابل ورود این گروه به داخل شهر جلوگیری می کردند. اما مقاومت ها دیروز بالاخره شکسته شد. با حضور طالبان در ارگ ولایت هرات دیگر مشخص شد که این گروه قدرت را در این ولایت مهم و اساسی و بسیار نزدیک به ایران به دست خواهد گرفت. بعد مقام استانداری و فرماندهی پلیس به کنترول طالبان در آمده است اما مقام های محلی هرات یا رسانه های افغانستان این خبر را تائید و یا رد نمی کردند. نیروهای دولتی افغانستان فرودگاه هرات را ترک کردند و تمام نیروها به داخل شهر هرات امدند و برخی خبرنگاران در هرات نوشته اند که آنها برای دفاع شهر هرات فرودگاه را ترک کرده اند. اما اوضاع آنطور که انتظارش می رفت پیش نرفت. طالبان با سقوط هرات نظامیانی را که خود را تسلیم نکرده بودند به اسارت گرفتند. نگرانی ها از این بابت است که این گروه سربازان را اعدام کند. هر چند که آنها می گویند اسیران در امان‌اند.

روز جمعه باز هم پیش روی ها ادامه پیدا کرد. گروه طالبان مدعی شدند که شهرهای قندهار و لشکرگاه مرکز استان هلمند به تصرف آن‌ها درآمده است و نیروهای دولتی از این شهرها عقب نشینی کردند. ذبیح الله مجاهد سخنگوی گروه طالبان بامداد جمعه با انتشار ویدئویی از مقر استانداری قندهار اعلام کرد که شب گذشته استانداری قندهار و فرماندهی پلیس را تصرف کرده اند و نیروهای دولتی عقب نشینی کرده اند. علی یاور رضایی از ساکنان شهر لشکرگاه نیز امروز جمعه در تماس تلفنی با خبرنگار ایرنا گفت که طالبان شب گذشته مقر امنیت ملی آخرین پایگاه نیروهای دولتی را تصرف کردند و امروز صبح در استقبال از تسلط کامل بر شهر لشگرگاه شلیک هوایی می کردند. آنها پیش از این زندانیان را از زندان شهر ازاد کرده بودند. شهر غزنی نیز دیروز پنجشنبه از کنترل نیروهای دولتی خارج شده بود.

تا کنون گروه طالبان تاکنون استان‌های نیمروز، شبرغان، تخار، فراه، بدخشان، سرپل، قندوز، سمنگان، بغلان، غزنی، قندهار، هرات و لشکرگاه را تصرف کرده اند. آنها حالا هم در شمال و هم در جنوب متصرفات مهمی دارند.صندوق نجات کودکان، می‌گوید حدود ۷۲ هزار کودک از سرزمین‌های شمالی به کابل رفته‌اند. آنها شب‌ها را در خیابان‌های پایتخت به روز می‌رسانند.

کشورهای غربی چه تصمیمی برای افغانستان دارند؟

دولت افغانستان که نتوانسته اتحاد نیروهای نظامی را برای مقابله با طالبان ایجاد کند حالا به دنبال راه حلی برای نجات می گردد. اما به نظر نمی رسد که طالبان بخواهد پیشنهادات مطرح شده را قبول کند. پنجشنبه یک منبع عالی رتبه دولت افغانستان اعلام کرد پیشنهادِ تقسیم قدرت با طالبان در ازای توقف خشونت ها در کشور ارائه شده است. با گزارش تصرف « غزنی » در مدت یک هفته به عنوان دهمین مرکز ولایت که در حدود ۱۵۰ کیلومتری جنوب کابل واقع است، یک مقام عالیرتبه دولتی از ارائه پیشنهادِ تقسیم قدرت با طالبان در ازای توقف جنگ و خشونت خبر داد. این منبع آگاه اضافه کرد این پیشنهاد به شکل غیرمستقیم و از طریق قطر که میزبانِ مذاکرات صلح افغانستان است به طالبان داده شده است.

به نوشته ایرنا در حالی که منابع خبری افغانستان از درخواست استعفای وزیران خارجه و دفاع آمریکا از محمداشرف غنی رئیس جمهوری این کشور خبر داده اند، یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا آن را شایعه خواند.روزنامه «ماندگار» افغانستان بامداد امروز جمعه نوشت که آنتونی بلینکن و لوید آستین پنجشنبه شب با محمداشرف غنی تماس تلفنی برقرار کرده و از وی خواسته اند که برای تشکیل دولت انتقالی استعفا کند. در همین حال به گزارش رسانه های آمریکایی، یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که ایالات متحده از اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان تقاضای استعفا نکرده و «شایعاتی که منتشر شده است، کاملاً نادرست است.» این سخنگو با تکذیب تقاضای استعفا از اشرف غنی تاکید کرد: «تصمیم در مورد اینکه چه کسی آن کشور (افغانستان) را رهبری کند، مربوط به افغان‌ها است.» اما رسانه های افغان در این مورد نوشتند: تماس تلفنی وزیران خارجه و دفاع آمریکا با رئیس جمهوری افغانستان در حالی صورت می گیرد که شب گذشته استان هرات یکی از شهرهای بزرگ و استراتژیک این کشور بدست طالبان سقوط کرد و طالبان مقر استانداری، فرماندهی پلیس و زندان این شهر را تصرف کردند.

از سوی دیگر گاردین نوشته است که صدها نیروی نظامی از بریتانیا به افغانستان منتقل می شوند تا خروج امن دیپلمات ها، نظامیان، شهروندان و تا چهار هزار تن از کارکنان افغان انگلیس از افغانستان، را خارج کنند. قرار است تا ۲۰۰ دیپلمات و نظامی انگلیس از افغانستان تخلیه شوند، اما شمار دقیق آنها اعلان نشده است.

دیگر سفارتخانه‌ها و آژانس‌های امدادرسان کشورهای غربی جمعه روند خارج کردن پرسنل غیرنظامی خود را از افغانستان آغاز کردند. در این میان پنتاگون اعلام کرد که حدود سه هزار نیروی مازاد را ظرف ۴۸ ساعت برای کمک به تخلیه پرسنل سفارت آمریکا به افغانستان اعزام می کند. همچنین گفته می شود که یک عضو جمهوری‌خواه کنگره آمریکا خواستار کناره‌گیری زلمی خلیل‌زاد از سمتش شده‌است.مایک والتز در گفت‌وگو با صدای آمریکا گفته: ” استراتیژی خلیل‌زاد برای گفت‌وگوهای صلح ناکام ماند و او باید استعفا بدهد؛ زیرا طالبان هرگز علاقمند به صلح نبودند.” این نماینده‌ی کنگره آمریکا گفته که خواستار وضع تحریم بر طالبان و آن مقام‌های اردوی پاکستان است که از طالبان حمایت می‌کنند. والتز در ادامه افزوده است که سال‌هاست پاکستان “بازی دوگانه” را در قبال افغانستان به پیش گرفته است. این در حالیست که مردم افغانستان در یک هفته اخیر خواهان تحریم پاکستان بوده اند اما ایالات متحده اهمیتی به این خواسته نداده است.

پیش از این بایدن گفته بود که از بیرون بردن نیروهای نظامی اش از افغانستان پشیمان نیست و مردم این کشور باید با طالبان مبارزه کنند. این سخنان رییس جمهور آمریکا پس از بیست سال اشغال افغانستان مردم این کشور را به شدت ازرده است.

خطر سقوط کابل برای تهران

کابل در سقوط ازاد قرار گرفته و ظاهرا ارتش و نیروهای امنیتی در حال تقدیم کشور به طالبان هستند. در حالی این گروه به کابل نزدیک می شود که مذاکرات دوحه و مذاکرات بین الافغانستانی بی نتیجه مانده چراکه طالبان مشارکت در قدرت را نپذیرفته و با خشونت هرچه تمامتر خلافت بر پهنه افغانستان را می خواهد. همانطور که کارشناسان پیش تر هشدار دادن که طالبان تمامیت افغانستان را می خواهد نه مشارکت در قدرت، حالا پیش‌بینی آنها به وقوع پیوسته و انها در حال تشکیل خلافت اسلامی هستند. عبدالله عبدالله در دوحه خواستار ورود شورای امنیت به وضعیت افغانستان شده و امریکا نیز بر طبل جنگ داخلی می کوبد. در همین حال اخبار رسیده حاکی از ان است که طالبان بر عدم اجرای توافق که قرار بود مشارکت همه اقوام در تشکیل دولتی برامده از دموکراسی باشد را نپذیرفته و با توسل به زور در حال تصاحب کابل است. این در حالی است که وضعیت مرزهای ایران به شدت از جانب گروه های تروریستی در خطر است. از داعش تا لشکر طییبه و جیش العدل در میان انها با لباس طالب در حال جنگ با مردم افغان هستند و مشخص نیست که کدام یک برای چه گروهی هستند. برخی تصاویر از اعدام های مدل داعشی در حال دست به دست شدن در شبکه های اجتماعی است. از شب گذشته تا کنون صدها شهروند افغانستانی به مرز ایران هجوم اورده اند و بحرانی خطرناک را برای ایران رقم خواهند زد. مشخص نیست که پناهجویانی که با لباس مردم افغانستان وراد مرزهای ایران می شوند تروریست هستند یا مردم عادی تجربه ای که اروپا در خلال سالهای جنگ سوریه تجربه کرد و این قاره شاهد عملیات های تررویستی شد. ایران باید در یک ضرب‌الاجل وضعیت مرزهای ایران را امنیتی اعلام کند تا وقتی که ثبات در افغانستان شکل بگیرد با وضعیت فعلی که گروه طالبان بر هیچ توافق و قانونی پایبند نیست چه خطری را برای تهران رقم بزند. شاید باید مرزها را مانند ترکیه دیوار کشی می کردیم تا سپر بلای ترکیه نشویم!

سازمان ملل از همسایگان افغانستان خواست مرزهای خود را به روی پناهجویان باز بگذارند

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل از کشورهای همسایه افغانستان خواست با توجه به تشدید درگیری‌ها در این کشور، مرزهای خود را به روی پناهجویان افغان باز نگه دارند.

سازمان ملل از همسایگان افغانستان خواست مرزهای خود را به روی پناهجویان باز بگذارند

 سازمان ملل از کشورهای همسایه افغانستان خواست مرزهای خود را با توجه به تشدید درگیری‌ها در افغانستان باز نگه دارند و در خصوص کمبود قریب‌الوقوع غذا و نیاز بسیاری از افغان‌ها به پناهندگی در سطح بین‌المللی هشدار داد.

«شابیه منتو» سخنگوی آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد در نشست خبری در ژنو سوئیس ضمن درخواست از کشورهای اطراف افغانستانِ درگیر جنگ برای باز نگه داشتن مرزهای خود، گفت: ناتوانی در جستجوی امنیت ممکن است جان افراد بیشماری را به خطر اندازد. کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل آماده است تا به مقامات ملی کمک کند در صورت لزوم پاسخ‌های بشردوستانه را افزایش دهند.

وی در ادامه با اشاره به نگرانی‌های برنامه جهانی غذا مبنی بر اینکه کمبود مواد غذایی در افغانستان بسیار وخیم و در حال بدتر شدن است، خاطرنشان کرد که این وضعیت نشانه یک بحران انسانی است.

در حالی که فرانسه، آلمان و هلند از جمله کشورهایی هستند که با توجه به وضعیت افغانستان تعلیق اخراج مهاجران افغان را اعلام کرده‌اند، اتریش، بلژیک، دانمارک و یونان از اتحادیه اروپا خواسته‌اند که این اجازه را ندهد و ادعا می‌کنند که توقف بازگرداندن مهاجران افغانستانی سیگنال اشتباهی را ارسال می‌کند و به احتمال زیاد تعداد بیشتری از شهروندان افغان را ترغیب می‌کند تا خانه‌های خود را به مقصد اتحادیه اروپا ترک کنند.

طالبان از ماه آوریل در حالیکه نیروهای خارجی پس از ۲۰ سال خروج خود را از افغانستان تکمیل می‌کنند، حملاتش را برای شکست دولت کابل افزایش داده است. بنابر گزارش برخی منابع، در حال حاضر این گروه حدود دو سوم خاک افغانستان را در کنترل خود دارد.

به گزارش فارس، «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (جمعه) با اعلام نگرانی جمهوری اسلامی ایران از تشدید خشونت‌ها در افغانستان و وضعیت مردم و بی‌جاشدگان، خواستار توجه به حفظ جان مردم و غیرنظامیان در بحبوحه شرایط جاری شد.

 

منابع خبری افغانستان از درخواست وزرای خارجه و دفاع ایالات متحده برای استعفای رئیس جمهور افغانستان خبر دادند.

منابع خبری افغانستان اعلام کردند که وزرای خارجه و دفاع آمریکا در تماس تلفنی با «اشرف غنی» رئیس جمهوری این کشور از وی خواستند تا برای رسیدن به صلح از مقام خود استعفا دهد.

وزرای دفاع و خارجه آمریکا خواهان استعفای «اشرف غنی» شدند

روزنامه «ماندگار» افغانستان بامداد روز جمعه نوشت که آنتونی بلینکن و لوید آستین پنجشنبه شب در گفتگوی تلفنی با محمداشرف غنی از وی خواستند تا برای تشکیل دولت انتقالی استعفا کند.

این دو مقام آمریکایی با اعلام اینکه در حال کاهش بیشتر تعداد نیروهای غیرنظامی آمریکا در افغانستان هستند، مدعی شدند که واشنگتن همچنان به حفظ روابط دیپلماتیک و امنیتی قدرتمند با دولت افغانستان متعهد است.

طرفین در این گفتگوی تلفنی همچنین درباره فضای امنیتی افغانستان و تلاش برای مهار خشونتها بحث و تبادل نظر کردند.

سخنگوی وزارت با توجه به تسلط طالبان بر شهر هرات، توجه جدی آنها در تامین امنیت و سلامت کامل دیپلمات ها و اماکن دیپلماتیک را مورد تاکید قرار داد.

ایران بر تامین امنیت کامل دیپلمات‌ها در هرات تاکید کرد

سعیدخطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه با اعلام نگرانی جمهوری اسلامی ایران از تشدید خشونت ها در افغانستان و وضعیت مردم و بی‌جا شدگان، خواستار توجه به حفظ جان بی گناهان و مردم غیر غیرنظامی در بحبوحه شرایط جاری گردید.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین با توجه به تسلط طالبان بر شهر هرات، توجه جدی آنها در تامین امنیت و سلامت کامل دیپلمات ها و اماکن دیپلماتیک را مورد تاکید قرار داد.

خطیب زاده در پایان از ارتباط مستمر وزارت امور خارجه با سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در هرات و پیگیری وضعیت سلامت همکاران مستقر در آن نمایندگی خبر داد.

سید رسول موسوی روز جمعه در صفحه توییتر خود در مورد وضعیت دیپلمات های ایرانی در شهر هرات که روز گذشته توسط طالبان سقوط کرد ، نوشت : «‏خبرنگاران زیادی با من تماس می گیرند و درباره سلامتی دیپلماتهایمان در ‎هرات سوال می کنند . با پوزش از این که نمی توانم به سوالات یکایک آنها پاسخ دهم . دیپلماتهای ما مانند دیپلماتهای سه کشور دیگر که در هرات حضور دارند در کمال سلامتی و امنیت بوده و نگرانی ندارند.»

سید رسول موسوی بامداد امروز نیز در صفحه توییتر خود نوشته بود: «اداره هرات در اختیار نیروهای امارت اسلامی در آمده است. سرکنسول، دیپلمات‌ها و کارکنان سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران داخل ساختمان هستند. مرتب با آنها در تماس هستم. نیروهای اداره کننده شهر متعهد به امنیت کامل سرکنسولگری، دیپلماتها و کارکنان آن شده اند.»

شهر هرات عصر دیروز توسط نیروهای طالبان به اشغال درآمد.

نیویورک تایمز: با سقوط بلخ، کابل هم طی ۳۰ روز سقوط می‌کند

شماری از مقامات بلندپایه دولت ایالات متحده مدعی شدند که سیطره احتمالی طالبان بر ولایت بلخ، زمینه‌ساز سقوط سریع دولت افغانستان در کابل خواهد بود.

به گزارش روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز به نقل از برخی مقامات بلندپایه این کشور و با توجه به پیشرفت خیره کننده طالبان در فتح جبهه‌های مختلف در برابر ارتش افغانستان، یک گمانه زنی را درباره موعد سقوط دولت افغانستان در کابل منتشر کرد.

به گفته این مقامات، سیطره احتمالی طالبان بر ولایت بلخ زمینه ساز سقوط دولت افغانستان در کابل خواهد بود؛ سقوطی که پیش بینی می‌شود تنها ۳۰ روز به طول بینجامد.

گفتنی است که ساعاتی پیش هم ولایت هرات به دست گروه طالبان سقوط کرد.

شاهدان عینی و همچنین مقام‌های امنیتی افغانستان شامگاه پنج شنبه به وقت محلی گزارش دادند که با عقب‌نشینی نیروهای دولتی، هرات به تصرف طالبان درآمده است.

یک مقام ارشد امنیتی دولت افغانستان نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه تأیید کرده است که مقام‌ها و نیروهای دولتی به پادگانی نظامی در خارج از هرات عقب‌نشینی کرده‌اند.

ساعاتی پیش «ذبیح الله مجاهد» سخنگوی گروه طالبان (شامگاه پنج شنبه) با انتشار یک پیام توئیتری مدعی شد که نیروهای طالبان ستاد فرماندهی پلیس و ساختمان استانداری هرات را به طور کامل تصرف کرده‌اند و شماری از نیروهای دولتی هم تسلیم این گروه شده‌اند.

این در حالی است که مقام‌های رسمی هرات هنوز به این ادعا واکنشی نشان نداده‌اند.

از سوی دیگر، برخی از خبرنگاران در هرات شامگاه پنجشنبه گزارش دادند که زندان مرکزی هرات از کنترل نیروهای دولتی خارج شده و به تصرف نیروهای طالبان درآمده است.

گفته می‌شود که طالبان قلعه «اختیارالدین» هرات را نیز تحت کنترل خود درآورده است.

آمریکا ۳۰۰۰ نیرو برای خارج کردن کارمندان سفارتش، به کابل می‌فرستد

آمریکا به دلیل روبرو شدن با افزایش فعالیت‌های طالبان، تصمیم گرفته تا تعداد کارمندان در سفارتش در کابل را کاهش دهد و حدود ۳۰۰۰ سرباز را به صورت موقت برای کمک به تخلیه کارمندان در کابل بفرستد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، بر اساس تخمین‌های دولت آمریکا، طالبان می‌تواند ظرف ۳۰ روز کابل را محاصره و ظرف ۹۰ روز کنترل آن را به دست بگیرد. همین مساله باعث شده تا واشنگتن نگران حضور اتباعش در سفارت آمریکا در کابل باشد و تعداد آنها را به شدت کاهش دهد. انگلیس نیز تعداد پرسنلش در سفارت کابل را کاهش می‌دهد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: ما هر روز در حال ارزیابی اوضاع امنیتی هستیم تا مشخص کنیم بهترین راه ممکن برای تامین امنیت نیروهای غیرنظامی خود در سفارت چیست. انتظار داریم حضور دیپلماتیک خود را در افغانستان در هفته آتی کاهش دهیم. اما سفارت بسته نمی‌شود.

اما یکی از مقام‌های مطلع گفته که هیچ تضمینی برای باز ماندن سفارت آمریکا در کابل وجود ندارد.

آنتونی بلینکن و لوید آستین، وزرای خارجی و دفاع آمریکا روز پنجشنبه با اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان گفتگو کرده و گفتند که آمریکا همچنان در ثبات و امنیت افغانستان در مواجهه با طالبان سرمایه‌گذاری می‌کند.

در بیانیه وزارت خارجه آمریکا همچنین آمده است، این دو همچنین گفتند آمریکا حضور غیرنظامی خود در کابل را با توجه به اوضاع امنیتی پیش آمده در افغانستان کاهش می‌دهد و روند صدور ویزای ویژه مهاجرتی برای افغان‌های کمک‌رسان به آمریکا را تسریع می‌کند.

اگر اوضاع در افغانستان وخیم‌تر شود، حدود ۳۵۰۰ سرباز به انضمام ۱۰۰۰ پرسنل دیگر قرار است از کارولینای شمالی به منطقه اعزام شوند تا روند اعزام افغان‌های کمک‌رسان به نیروهای آمریکایی تسریع شود. این یک مساله رایج است که ارتش ارتش آمریکا برای تخلیه پرسنل از مناطق جنگی نیرو اعزام کند.

اعزام نیروهای ویژه کانادا به افغانستان برای تخلیه فوری سفارت

برخی گزارشها از اعزام نیروهای عملیات ویژه کانادا به افغانستان در پی سقوط شهر قندهار به دست نیروهای طالبان حکایت می کند.

به گزارش اسپوتنیک، برخی گزارشها حاکی از آن است که دولت کانادا برای کمک به خروج امن کارکنان سفارت خود در افغانستان، نیروهای عملیات ویژه به کابل اعزام می کند.

این در حالی است که ساعاتی پیش نیز وزارت دفاع ایالات متحده در اطلاعیه ای فاش کرد که این وزارتخانه حدود ۳،۰۰۰ نیروی نظامی دیگر به خاک افغانستان اعزام می‌کند.

هدف از اعزام این نیروها، کمک به روند خروج دیپلمات‌ها و سایر غیرنظامیان آمریکایی از خاک افغانستان عنوان شده است.

«جان کربی» سخنگوی وزارت دفاع ایالات متحده ضمن اعلام این خبر، خطاب به خبرنگاران گفت که این نیروهای اعزامی افزون بر ۶۵۰ نیروی نظامی هستند که هم اکنون در خاک افغانستان مستقرند.

بنا بر ادعای این سخنگوی پنتاگون، این اعزام نیرو بخشی از «تمهیدات احتیاطی است» و اینکه «به باور واشنگتن، برای وضعیت امنیتی [کنونی] یک اقدام مقتضی است».

نیروهای طالبان شهر قندهار را تصرف کردند

شماری از مقامات آگاه در افغانستان از تصرف دومین شهر بزرگ این کشور به دست نیروهای طالبان خبر دادند.

به گزارش  آناتولی، شماری از مقامات آگاه در افغانستان که خواستند نامشان فاش نشود، اعلام کردند که نیروهای طالبان شهر قندهار، دومین شهر بزرگ افغانستان، را شامگاه پنج شنبه به تصرف خود درآوردند.

بدین ترتیب، قندهار دوازدهمین مرکز ولایتی است که پس از شهرهای غزنی، هرات، فیض آباد، أیبک، قلعه نو، لشکرگاه، زرنج، شبرغان، قندوز، تالقان و سرپل به طور کامل یا تا قسمتی به تصرف شبه نظامیان طالبان درآمده است.

خبرگزاری الجزیره نیز در گزارشی از تصرف شهر کلیدی لشکرگاه در جنوب افغانستان به دست نیروهای طالبان خبر داد.

این در حالی است که ایالات متحده و بریتانیا هزاران نیروی نظامی خود را برای کمک به خروج کارکنان سفارت خود در کشور جنگ زده افغانستان اعزام کردند.

این در حالی است که روز پنج شنبه نیروهای طالبان مدعی تصرف دو شهر مهم و راهبردی «غزنی» در مرکز افغانستان و «هرات» سومین شهر بزرگ این کشور شدند.

غزنی که در فاصله ۱۵۰ کیلومتری کابل، پایتخت افغانستان قرار دارد، راههای مواصلاتی جنوبی و غربی افغانستان را به پایتخت این کشور وصل می کند.

گفتنی است، ظرف یکهفته گذشته طالبان با تحت کنترل درآوردن حدود ۲۰۰ منطقه روستایی، حمله های خود را به شهرهای مهم و اصلی افغانستان آغاز کرده است که این امر باعث بروز بیم و نگرانی در میان میلیونها غیرنظامی افغان شده است.

ممکن است شما هم بپسندید
پاسخ دهید

ایمیل شما منتشر نمیشود