شمارش معکوس برای شروع پارالمپیک ۲۰۲۰
غیبت ۲۱ کشور و رژه ۶۳ ایرانی

شمارش معکوس برای افتتاحیه شانزدهمین دوره بازی‌های پارالمپیک آغاز شده است؛ بازی‌هایی که در این دوره در غیاب ۲۱ کشور برگزار می‌شود و پنج کشور برای نخستین بار حضور در آن را تجربه خواهند کرد.

مراسم افتتاحیه شانزدهمین دوره بازی‌های پارالمپیک از ساعت ۲۰ امروز سه شنبه به وقت توکیو (۱۵:۳۰ به وقت تهران) آغاز می‌شود و ۴۴۰۰ ورزشکار از ۱۶۲ کشور در رشته‌های مختلف با هم به رقابت خواهند پرداخت.

ادامه سخت گیری‌های المپیکی در پارالمپیک

بازی‌های المپیک و پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو یکی از خاص ترین ادوار این رقابت‌ها بوده است. شیوع ویروس کرونا علاوه بر اینکه برگزاری بازی‌ها را یک سال به تعویق انداخت، محدودیت‌های بی شماری را برای شرکت کنندگان، تماشاگران، رسانه‌ها و ورزشکاران و تیم‌ها به دنبال داشت. این سخت گیری ها پیش از اعزام تیم‌ها به توکیو با انجام پروتکل‌ها و انجام تست‌های کرونا آغاز شده و تا پایان بازی‌ها ادامه خواهد داشت. در توکیو، داوطلبان در بخش‌های مختلف همه مسائل بهداشتی را زیر نظر دارند و به محض نقض پروتکل‌ها، به میهمانان حاضر در ژاپن تذکر می‌دهند.

برگزاری مسابقات در ۲۲ رشته

طبق اعلام رسمی سایت بازی‌های پارالمپیک، بازی‌های توکیو در ۲۲ رشته یعنی تیراندازی با کمان، دوومیدانی، بدمینتون، بوچیا، دوچرخه سواری، پاراسوارکار، فوتبال پنج نفره، گلبال، جودو، پاراکانو، پاراسه گانه، وزنه برداری، رویینگ، تیراندازی، والیبال نشسته، شنا، تنیس روی میز، تکواندو، بسکتبال با ویلچر، شمشیربازی با ویلچر، راگبی با ویلچر و تنیس با ویلچر است.

حضور ۵ کشور برای نخستین بار در پارالمپیک

بازی‌های پارالمپیک توکیو بخصوص برای پنج کشور بیش از سایرین خاص خواهد بود. بوتان، گرانادا، مالدیو، پاراگوئه و سنت وینسنت و گرنادین برای اولین بار در تاریخ خود در پارالمپیک حاضر می‌شوند و از برنامه‌های توسعه و پیشرفت کمیته بین المللی بهره می‌برند.

غیبت ۲۱ کشور به دلایل مختلف

در این دوره از بازی‌ها، ۲۱ کشور به دلایل مختلف حضور ندارند. شاخص ترین غایب شاید افغانستان باشد که نمی‌تواند دو ورزشکار خود را به دلیل اتفاقات اخیر این کشور و سلطه طالبان در اختیار داشته باشد. غایبان پارالمپیک توکیو عبارتند از:

* کومور، جیبوتی، سیشل، سودان (به دلیل تعلیق)
* آندورا، آ نتیگوا و باربودا، لیختن اشتاین، سان مارینو (هیچ ورزشکاری شرکت نمی‌کند)
* کیریباتی، ساموآ، تونگا، وانواتو (به دلیل کرونا)
* برونئی، کره شمالی، ترکمنستان، تیمور شرقی (تصمیم دولت)
* افغانستان، میانمار، ترینیداد و توباگو (به دلایل مختلف)
* ماکائو، سورینام (تصمیم برای عدم اعزام ورزشکار)

افزایش تعداد کشورها نسبت به پارالمپیک توکیو

علیرغم غیبت ۲۱ کشور در توکیو و بر اساس گزارش‌های کمیته بین المللی پارالمپیک، تعداد کشورها در پارالمپیک توکیو (۱۶۲ کشور) نسبت به دوره گذشته در ریو (۱۵۹ کشور) افزایش داشته است. یکی از این کشورها، تیم پارالمپیک پناهندگان است که دومین حضورش در پارالمپیک را تجربه می‌کند. در پارالمپیک لندن تعداد کشورها ۱۶۴ بود و از این نظر بالاتر از پارالمپیک‌های دیگر است.

شمارش معکوس برای شروع پارالمپیک ۲۰۲۰/غیبت ۲۱ کشور و رژه ۶۳ ایرانی
زکیه خدادادی ورزشکار افغانستان که پارالمپیک را به خاطر شرایط این کشور از دست داد

رئیس کمیته بین المللی پارالمپیک: حضور ۱۶۲ کشور در توکیو باعث افتخار است

«اندرو پارسونز» رئیس کمیته بین المللی پارالمپیک در خصوص برگزاری این دوره از بازی‌ها گفت: حضور ۱۶۲ کشور در پارالمپیک توکیو باعث افتخار من است. ۱۸ ماه گذشته برای تمام کسانی که در پارالمپیک دخیل بوده‌اند، چالش برانگیز بوده است. این یک چالش طاقت فرسا بود که نتایج بسیار خوبی به همراه داشته است. از حضور پنج کشوری که برای نخستین بار در پارالمپیک حضور دارند، بسیار خوشحالم زیرا هر پنج کشور در سال‌های اخیر در فعالیت‌های توسعه ورزش معلولان مشارکت داشته‌اند.

اهتزاز پرچم افغانستان در توکیو

زکیه خدادادی و حسین رسولی قرار بود دو نماینده افغانستان در پارالمپیک ۲۰۲۰ باشند اما سلطه طالبان بر افغانستان، هرج و مرج در این کشور و لغو پروازها باعث شد تا این ورزشکار به رغم تلاش‌های گسترده و درخواست‌های بین المللی، از حضور در توکیو محروم شوند. به گفته پارسونز، به نشانه همبستگی با افغانستان پرچم این کشور در مراسم افتتاحیه به اهتزاز در خواهد آمد.

حضور ایران با ۶۲ ورزشکار در ۱۰ رشته

کاروان ورزش ایران با نام «سردار دل ها» در بازی‌های پارالمپیک توکیو با سیاست کیفی گرایی و کاهش ورزشکارانی که شانس کسب مدالشان کم بود، اقدام به انتخاب و اعزام نفرات در ۱۰ رشته و در مجموع با ۶۲ ورزشکار شد. تیراندازی، تیراندازی با کمان، والیبال نشسته، بسکتبال با ویلچر، پاراکانو، دوچرخه سواری، جودو، وزنه برداری، دوومیدانی و تکواندو رشته‌هایی است که ایران در آن ورزشکار خواهد داشت.

 

شمارش معکوس برای شروع پارالمپیک ۲۰۲۰/غیبت ۲۱ کشور و رژه ۶۳ ایرانی

رژه کاروان ایران در پارالمپیک سیدنی

رژه ۵۲ ورزشکار در توکیو

در مراسم افتتاحیه این دوره از بازی‌ها، ۵۲ ورزشکار ایرانی رژه می‌روند که به این جمع ۱۱ نفر از مسئولان کاروان هم اضافه می‌شوند. تا روز دوشنبه، ۵۳ ورزشکار ایرانی در توکیو بودند اما مهدی محمدی ورزشکار دوچرخه سوار ایران به دلیل نزدیک بودن زمان مسابقه با افتتاحیه، از جمع کاروانی که رژه می‌رود خارج شد. گروه‌های دیگر ورزشکاران ایران تا دوشنبه شب وارد توکیو نشده‌اند.

نعمتی و آروخی پرچمداران کاروان ایران

برای این دوره از بازی‌های المپیک و پارالمپیک، هر کشور مجاز به داشتن دو پرچمدار (یک زن و یک مرد) است. برای پارالمپیک، فرصت پرچمداری کاروان کشورمان به زهرا نعمتی (پاراتیروکمان) و نورمحمد آرخی (پارادوومیدانی) رسیده است.

ممکن است شما هم بپسندید
پاسخ دهید

ایمیل شما منتشر نمیشود