خسارت‌های عقب‌نشینی آمریکا از افغانستان برای تل‌آویو

«عاموس یادلین» رئیس‌پیشین اطلاعات نظامی ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد: « تحولات جاری در افغانستان پس از عقب‌نشینی آمریکا از این کشور با نام و اقدامات « جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا مرتبط است که این موضوع بر امنیت تل‌آویو تاثیر می‌گذارد.اسرائیل دارای یک ارتش قوی است؛اما زمانی که ایالات متحده آمریکا اعلام می‌کند که در حال عقب‌نشینی از خاورمیانه است، این موضوع برای اسرائیل امری ناخوشایند به شمار می‌آید؛ اگرچه ما درگیر تحولات و وضعیت جاری در افغانستان نیستیم».

عاموس یادلین در مصاحبه با روزنامه عبری «معاریف» اعلام کرد که اطلاعات اسرائیل نشان می‌دهد که ایالات متحده آمریکا تمایل زیادی به عقب‌نشینی از افغانستان داشته است. سه رئیس جمهور در مورد این موضوع تصمیم گرفته اند ، اما جو بایدن در نحوه انجام و تاریخ این عقب‌نشینی به طور کامل دچار اشتباهاتی شده است.

این ژنرال صهیونیستی تاکید کرد که جو بایدن باید برای عقب نشینی از افغانستان برنامه ریزی می‌کرد به گونه‌ای که ایالات متحده کمترین خسارت را متحمل شود؛ بایدن همچنان از مشاهده تحولات جاری در افغانستان رنج می‌برد و این موضوع بر کارنامه و سابقه ریاست جمهوری وی تاثیر بسزایی خواهد گذاشت.

یادلین در خصوص لبنان به هشدار حزب‌الله به اسرائیل مبنی بر مداخله در کشتی‌های سوخت ایران به مقصد لبنان اشاره کرد و گفت این هشدارها باید در چارچوب وسیع‌تری مورد توجه قرار گیرد و اسرائیلی‌ها نباید از این هشدارها چشم‌پوشی کنند.

یادلین در خصوص پرونده ایران نیز ادعا کرد: اسرائیل در خصوص برنامه هسته‌ای ایران بهتر است که تنها در خط مقدم نایستد ؛چراکه به نفع تمام جهان به ویژه آمریکا است که ایران به سلاح‌های هسته‌ای دست نیابد .وی در خصوص اتهام « نفتالی بنت» نخست‌وزیر اسرائیل به همتای سابق خود « بنیامین نتانیاهو» مبنی بر اینکه سیاست وی ایران را سلاح هسته‌ای نزدیک کرد گفت:می‌توانم تایید کنم که « دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا و نتانیاهو برنامه ای منظم نداشتند و نمی‌دانستند که اگر ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد چه نتیجه‌ای در بر خواهد داشت.

یادلین در پایان اعلام کرد که اسرائیل باید امنیت خود را پس از تغییر دولت در ایالات متحده تضمین کند و این امر با اتحاد بیشتر با آمریکا و با محدود کردن فعالیت‌ گروه‌های مقاومت می‌تواند انجام دهد.

دولت بایدن درحالی عقب نشینی نظامیان خود از خاک افغانستان را اعلام کرد که پس از 20 سال جنگ و خونریزی، هیچ نتایج مثبتی در زمینه تامین امنیت افغانستان نداشت؛ جنگی که از زمان «جورج بوش پسر» به بهانه جنگ علیه تروریسم و حمله به افغانستان برای سرنگونی طالبان آغاز شد درحالی که پس از سرنگونی طالبان، حضور نظامی خود در این کشور را گسترش داد تا اینکه جو بایدن در آوریل گذشته اعلام کرد که تقریبا دو هزار و 500 نیروی آمریکایی تا 11 سپتامبرو 7 هزار نیروی ناتو از این کشور خارج می‌شوند.

اسرائیل تبعات ناکامی آمریکا در افغانستان و خدشه دار شدن وجهه و اعتبار آن را در محاسبات راهبردی خود در نظر خواهد گرفت.

منبع: پایگاه خبری عربی 21

ممکن است شما هم بپسندید
پاسخ دهید

ایمیل شما منتشر نمیشود