«شمشیر قدس» غلاف نشده است !

درحالی که فضای مرزهای غزه با اراضی اشغالی ۱۹۴۸ همچنان ملتهب است برخی شاخص‌ها نشان می‌دهد که تنش قریب الوقوع در غزه سناریوی دور از انتظاری نیست.

عصر شنبه هفته جاری همزمان با برگزاری تظاهرات فلسطینی‌ها موسوم به «روز خشم» ، یک سرباز اسرائیلی در مرزهای اراضی اشغالی با غزه به شدت زخمی شد. به دنبال این اتفاق، جنگنده‌های رژیم صهیونیستی بامداد یکشنبه نواحی مختلف نوار غزه را بمباران کردند که این حملات با پاسخ خمپاره‌ای مقاومت روبرو شد. به دنبال این تحولات رسانه‌های صهیونیستی گزارش دادند که ارتش اسرائیل سطح آمادگی خود را در مرزهای نوار غزه افزایش داده و سامانه گنبد آهنین در حال آماده سازی برای مقابله با حملات راکتی احتمالی فلسطینیان است.

همچنین در پی هشدارهای مداوم مقاومت فلسطین به دشمن صهیونیستی درباره تشدید اوضاع در مرزها، صهیونیست‌ها با نگرانی درباره ملتهب شدن دوباره فضا اقدام به ساخت یک دیوار «حائل» جدید میان اراضی اشغالی با نوار غزه کرده‌اند. ارتش رژیم صهیونیستی همچنین در حال برنامه ریزی برای دور کردن سربازان خود از دیوار حائل است تا اتفاق چند روز گذشته که منجر به زخمی شدن یک نظامی صهیونیست گشت تکرار نشود.

همه این اقدامات رژیم اسرائیل در حالی انجام می‌شود که موسسات امنیتی در تل‌آویو معتقدند «یحیی سنوار» رئیس حماس در نوار غزه در صدد تشدید درگیری‌هاست و از ساکنان نوار غزه خواسته تا کنار دیوار حائل به تظاهرات بپردازند.

بر همین اساس کارشناسان نظامی معتقدند که جنگ قریب الوقوع غزه بعید نیست و یکی از مهمترین عوامل و شاخص‌ها در این زمینه ادامه تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان-چه در نوار غزه و چه قدس اشغالی و سایر مناطق است.

علاوه بر آن درحالی که صهیونیست‌ها همچنان به تهدیدات فزاینده ضد فلسطینیان ادامه می‌دهند رسانه‌های این رژیم چندی قبل اعلام کردند که احتمال آغاز یک جنگ جدید در غزه بسیار زیاد و است احتمالا این جنگ تا یک ماه دیگر آغاز شود.

از طرف دیگر پرونده‌هایی همچون موضوع تبادل اسرا میان حماس و رژیم صهیونیستی و نیز نوع ورود کمک‌های قطر به نوار غزه همچنان حل نشده باقی مانده است. درباره پرونده تبادل اسرا اهمال‌کاری آشکاری از جانب رژیم صهیونیستی دیده می‌شود که حاضر به انجام تعهدات خود در این زمینه نیست.

همچنین به نظر می‌رسد که مصر نتوانسته میانجیگری خود برای تثبیت آتش بس میان حماس و رژیم صهیونیستی را تمام و کمال به نتیجه برساند؛ زیرا هیچ یک از شروطی که در پایان نبرد «شمشیر قدس» (جنگ 12 روزه غزه) برای آتش بس تعیین شده بود اجرا نگردیده است.

یکی از شروط مهم حماس برای پذیرش میانجیگری قاهره در آتش بس با اسرائیل، رفع محاصره غزه و پایان اقدامات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی در جلوگیری از ورود اقلام ضروری به این منطقه بود؛ اما می بینیم که محاصره شدید علیه نوار غزه همچنان ادامه دارد.

علاوه بر آن «بنی گانتس» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی اعلام کرده بود که کمک‌های قطر برای نوار غزه نباید به جنبش حماس داده شود و تشکیلات خودگردان فلسطین باید مسئولیت توزیع این کمک‌ها را بر عهده بگیرد. این درحالی است که تشکیلات خودگردان به دلیل افزایش همکاری و هماهنگی با رژیم صهیونیستی و جاسوسی برای این رژیم، بیش از پیش خشم نه تنها اهالی غزه بلکه همه فلسطینیان را برانگیخته و مردم فلسطین اساسا اعتمادی به آن ندارند.

از طرفی به دلیل ادامه تحریکات رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان، پرتاب بالن‌های آتش‌زا از سوی گروه‌های مقاومت به سمت شهرک‌های صهیونیستی ادامه دارد و مسئولان اسرائیلی تهدید کرده‌اند اگر این عملیات متوقف نگردد اوضاع در مرزهای غزه مجددا متشنج می‌شود.

گروه‌های مقاومت فلسطین نیز در پاسخ به تهدیدات مستمر دشمن اعلام کرده‌اند که شمشیر قدس در غلاف نرفته و مقاومت برای مقابله با هرگونه تجاوز جدید آماده است. البته خود صهیونیست‌ها نیز به آمادگی حماس جهت مقابله با اسرائیل معترف هستند.

در همین زمینه روزنامه اسرائیلی هآرتص بعد از اتفاقات اخیر در مرزهای غزه به نقل از موسسات امنیتی-نظامی رژیم صهیونیستی گزارش داد که حماس از زمان جنگ غزه در سال 2014 از نظر نظامی و نیز سطح فرماندهی بسیار تقویت شده و اکنون آمادگی کامل برای مقابله با ارتش اسرائیل را دارد.

این موسسات در تل‌آویو در عین حال به موانع پیش روی اسرائیل برای حمله به نوار غزه تاکید کردند که حمله زمینی به نوار غزه ممکن نیست؛ چرا که نیروی زمینی ارتش اسرائیل آمادگی لازم را نداشته و چنین عملیاتی با تلفات انسانی بی شمار برای اسرائیل همراه خواهد بود.

کارشناسان بر این باورند، جنگ بعد غزه در مقایسه با نبردهای قبلی بسیار طولانی‌تر و شدیدتر خواهد بود؛ به ویژه اینکه گروه‌های مقاومت توانایی خود را در نبرد شمشیر قدس ثابت کردند و به دلیل عدم انجام هیچ یک از تعهدات رژیم صهیونیستی بعد از آتش‌بس این بار انگیزه زیادی برای ضربه زدن به دشمن دارند و آتش‌بس به این آسانی‌ها محقق نخواهد شد.

ممکن است شما هم بپسندید
پاسخ دهید

ایمیل شما منتشر نمیشود