امارات پناهگاه سران فراری کشورها

طمع‌ورزی امارات و خوش‌خدمتی به آمریکا آن را به کشوری برای پناهگاه سران فراری برخی کشورها تبدیل کرده است.

روزنامه القدس العربی، مجله اکونومیست گزارشی در خصوص تبدیل شدن امارات متحده عربی به پناهگاه یا مکانی برای مقامات افغان و برخی از سران کشورهای مختلف منتشر کرد و نوشت که گاهی اوقات کیف‌های مالی آنها دلیل ورود به این کشور است.

روزنامه القدس العربی نوشت: پس از چند روز پرسش درباره موقعیت «اشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان پس از ورود طالبان به کابل تعجب آور نیست که وی در 18 اوت در امارات ظاهر شد. اشرف غنی به فهرست طولانی رهبران سابق پناهنده در کشور آفتابی خلیج فارس پیوسته است. از جمله این رهبران « پرویز مشرف» رهبر سابق پاکستان ،« تاکسین شیناواترا» ، نخست وزیر سابق تایلند و «خوان کارلوس» پادشاه سابق اسپانیا است که اکنون تصور می‌شود همه آنها امارات را خانه خود می‌دانند.

بر اساس گزارش روزنامه مذکور بیشتر این رهبران کشور خود را در میان اتهامات ترک کردند. پرویز مشرف پاکستان را در سال 2007 به اتهام تعلیق قانون اساسی و نقض قوانین کشور ترک کرد و شیناواترا نیز به فساد مالی در تایلند متهم شد. همچنین پادشاه سابق کارلوس متهم به معاملات مشکوک مالی با عربستان شد. اشرف غنی نیز بعد از ترک افغانستان با انتقاداتی رو به رو شد؛ اگرچه وی در ویدئویی که در صفحه فیس بوک خود گزارش‌هایی مبنی بر خروج از کابل با میلیون‌ها دلار را رد کرد و گفت که با لباسی سنتی افغانستان وطنش را ترک کرده است.

در ادامه این گزارش آمده است: مقامات افغان طی سال‌های گذشته صدها دلار به دبی مرکز مالی امارات منتقل کرده‌اند. بر اساس نامه‌های دیپلماتیک آمریکا که توسط ویکی لیکس فاش شده « احمد ضیاء مسعود» معاون رئیس جمهور سابق ، با 52 میلیون دلار به دبی سفر و بخشی از پول خود را در بخش املاک سرمایه گذاری کرد و باید در نظر بگیریم که این ثروت علی رغم درآمد سالانه 500 دلار یک افغان معمولی به دست می‌آید. اعتقاد بر این است که «شیر خان فرنود» رئیس سابق بانک کابل و بازیکن معروف پوکر ، دارای تعدادی ملک مجلل در « الجیرا» دبی است. وی به یکی از نزدیکان «حامد کرزی» رئیس جمهور سابق افغانستان وام داد تا ویلایی در امارات خریداری کند.

روزنامه القدس العربی نوشت: بر اساس گزارش مجله اکونومیست آنچه اهمیت دارد این است که دبی پذیرای این پول‌های کثیف است .امارات متحده عربی رتبه خوبی در شاخص ریسک پولشویی که توسط کمیته «بازل» برای دولت تهیه شده ، ندارد. این امر باعث نفرت کشورهای خارجی می‌شود که سعی در مقابله با فساد دارند . امارات به مکانی مورد علاقه برای پولشویی ، اقدامات قاچاقچیان سلاح و مقامات مشکوک تبدیل شده است. دبی که معمولاً با ثبات و ایمن است ، از فرار سرمایه از مناطق ناپایدار منطقه به آن سود می‌برد. افغان‌ها اولین کسانی نیستند که با ارائه پول نقد به امارات به آن‌ سود می‌رسانند؛ بلکه بعثی‌ها در عراق نیز این کار را هنگام حمله آمریکا به عراق در سال 2003 انجام دادند.

روزنامه مذکور در ادامه تاکید کرد: تبعیدیان سیاسی در امارات تصور می‌کنند که زندگی مرفه خواهند داشت اما به گفته یکی از ساکنان سابق هیچ توجهی به آن‌ها نخواهد شد.در عین حال امارات به تلاش‌های بین‌المللی برای دستیابی به عدالت کمک نمی‌کند و اخراج افراد تحت تعقیب نادر است. امارات متحده عربی معاهده استرداد با افغانستان را امضا کرده و در صورت درخواست طالبان ممکن است به آن احترام نگذارد. آفریقای جنوبی سالها منتظر است تا امارات متحده عربی دو «برادر گوپتا» را که متهم به فساد هستند، تحویل دهد؛اما امارات با وجود امضای معاهده استرداد با این کشور از استرداد آن‌ها خودداری کرده است.

بر اساس این گزارش اما برخی تبعیدی‌ها مانند « محمد دحلان» از رهبران سابق فلسطینی در دربار « محمد بن زاید» ولیعهد ابوظبی کرسی پیدا کردند. بر اساس گزارش مقام سابق اماراتی ولیعهد ابوظبی از محمد دحلان به عنوان مهره‌ای برای بازی در مناطق مهم استفاده می‌کند. دحلان که از حزب فلسطین کنار گذاشته شده در دیپلماسی با صربستان ، اتیوپی و اسرائیل نقش مهمی دارد. تبعیدیان مشهور در امارات همچنین نقش تبلیغاتی برای امارات دارند.

القدس العربی اعلام کرد که «کریستوفر دیویدسون» کارشناس کشورهای حوزه خلیج فارس می‌گوید: امارات پناهگاهی امن برای بازارهای سیاه است. امارات گاهی از فراریان و تبعیدیان سیاسی برای نزدیک شدن به آمریکا هم‌پیمان خود استقبال می‌کند.

ممکن است شما هم بپسندید
پاسخ دهید

ایمیل شما منتشر نمیشود