عربستان از جان لبنان چه می خواهد؟

واکنش اغراق آمیز عربستان و کشورهای حوزه خلیج فارس به سخنان یک وزیر لبنانی درباره دفاع از یمن، آن هم در شرایطی که لبنان بحرانی ترین تاریخ خود را میگذراند جای سوال دارد.

به نظر می رسد که سناریوهای بحران در لبنان تمامی ندارد و بعد از تشکیل دولت این کشور که اوضاع آن را کمی آرام کرده بود با وقوع حوادثی چون جنایت خیابانی در منطقه «الطیونه» بیروت، از این کشور بار دیگر اخبار مربوط به تنش و بحران در لبنان شنیده میشود.

درحالی که مردم لبنان همچنان در حال دست و پنجه نرم کردن با مشکلات اقتصادی و معیشتی بوده و همچنین عملکرد نامناسب مسئولان و سیاست زدگی پرونده های جنایی همچون انفجار بیروت نارضایتی آنها را به اوج رسانده، هفته گذشته انتشار یک مصاحبه ساده از «جورج قرداحی» وزیر رسانه لبنان درباره دفاع از یمن در جنگی که ائتلاف جنگی عربستان با هدایت آمریکا به راه انداخته جنجال بزرگی در سطح روابط سیاسی عربستان و سایر کشورهای حوزه خلیج فارس با بیروت به وجود آورده است.

عربستان در یک واکنش اغراق آمیز سفیر لبنان را اخراج و سفر خود در بیروت را نیز فراخوانده و اعلام کرد که واردات از لبنان به عربستان ممنوع است. سایر کشورهای حوزه خلیج فارس همچون امارات و بحرین و کویت و… نیز در حمایت از این مواضع ریاض دست به اقدامات مشابه ضد لبنان زدند.

اولین نکته قابل توجه در این اتفاقات آن است که جورج قرداحی یک ماه قبل از انتصاب به پست وزارتی در دولت لبنان و به عنوان یک فعال و شخصیت رسانه ای این مصاحبه را با شبکه الجزیره قطر انجام داده بود؛ اما اینکه چرا چنین مصاحبه ای در بازه زمانی کنونی و درحالی که کمپین گسترده ای برای منفجر کردن اوضاع لبنان در آستانه انتخابات پارلمانی این کشور به وجود آمده، منتشر شده است علامت سوالهای زیادی به وجود می آورد.

نکته دوم آن است که قرداحی درواقع حرف خاصی نزده بود و در اظهاراتی ساده اعلام کرده بود مردم یمن به کسی تجاوز نکرده اند و تنها از خودشان دفاع میکنند و این جنگ ویرانگری که ضد آنها تحمیل شده بیهوده است و باید پایان یابد. این درحالی که است که پیشتر بسیاری از مقامات کشورهای جهان و مسئولان بین المللی بارها بر لزوم توقف تجاوزات ضد یمن تاکید کرده اند.

به عنوان مثال چندی قبل «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا و «آنتونیو گوترش» دبیر ک سازمان ملل متحد تاکید کرد که که جنگ یمن بیهوده است و باید به آن پایان داده شود. اگر از نظر عربستان جنگ انها در یمن شرعی بوده و اظهار نظر درباره آن توهین محسوب میگردد چرا مقامات سعودی واکنشی به اظهارات این مقام آمریکایی یا گوترش نشان ندادند؟

علاوه بر آن سعودی ها درحالی اظهارات قرداحی را توهین آمیز تلقی می کنند که «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری سابق ایالات متحده چندین بار عربستان را گاو شیردهی توصیف کرد که تنها با دلارهای نفتی می تواند از خود محافظت کند. آیا این اظهارات تحقیر آمیز ترامپ ضد سعودی ها توهین محسوب نمی شود؟

پرواضح است که این حجم از واکنش تند و اغراق آمیز عربستان و متحدانش به صحبت های عادی یک وزیر لبنانی درباره جنگ یمن، آن هم درحالی که این سخنان قبل از انتصاب وی به عنوان وزیر رسانه لبنان مطرح شده بود طبیعی نیست.

در این میان اگر اتفاقات چند ماه اخیر لبنان و همچنین موضع عربستان در قبال دولت لبنان را کنار هم قرار دهیم به معادله ای میرسیم که نشان میدهد اظهارات جورج قرداحی صرفا یک بهانه برای تکمیل کمپین خصمانه ریاض ضد مقاومت در لبنان است.

واضح است که بیش از یک سال خلاء سیاسی در لبنان و ناتوانی «سعد حریری» نخست وزیر پیشین این کشور در تشکیل دولت رابطه مستقیم با نارضایتی سعودیها از حضور حزب الله در کابینه لبنان داشت و حتی درحالی که «نجیب میقاتی» نخست وزیر جدید لبنان بعد از تشکیل دولت بارها علنا از عربستان درخواست کمک کرد اما حتی «ولید البخاری» سفیر عربستان در بیروت تشکیل دولت جدید لبنان را تبریک نگفت.

نگاهی به روند سازماندهی جنایت الطیونه که توسط یکی از مهره های اصلی عربستان در لبنان یعنی «سمیر جعجع» رئیس حزب نیروهای لبنانی با هدف کشاندن حزب الله به جنگ داخلی و تخریب چهره مردمی آن در آستانه انتخابات پارلمانی رخ داد، ردپای واضح سعودیها در آشوبهای لبنان را نشان میدهد.

حتی «فیصل بن فرحان» وزیرخارجه سعودی نیز در واکنش به اظهارات جورج قرداحی اشاره کرد که مشکل اصلی عربستان حضور حزب الله در ساختار سیاسی لبنان است.

بر این اساس می توان نتیجه گرفت کمپین خصمانه ای که عربستان همراه با سایر کشورهای حوزه خلیج فارس در آستانه انتخابات پارلمانی لبنان به راه انداخته، آن هم در شرایطی که این کشور بحرانی ترین روزهای خود را میگذراند و انتظار میرفت همسایگان عرب آن نخستین طرفهایی باشند که برای نجات لبنانیها اقدام کنند، در چارچوب تلاش های عامدانه محور آمریکایی-سعودی-صهیونیستی برای حذف و یا کمرنگ کردن نقش حزب الله در عرصه سیاسی لبنان بوده و دفاع وزیر رسانه لبنان از ملت یمن صرفا یک بهانه است.

ممکن است شما هم بپسندید
پاسخ دهید

ایمیل شما منتشر نمیشود