او از چشم فلسطینی ها افتاده است…

ادامه سیاست‌های ابومازن و تشکیلات خودگردان علیه فلسطینیان که اخیرا با قتل فجیع «نزار بنات» به اوج خود رسید، سرآغاز وقایع غیرمنتظره برای محمودعباس است که موجودیت تشکیلاتش را به خطر می‌اندازد.

بامداد پنجشنبه 24 ژوئن سال جاری (3 تیر) بود که ماموران تشکیلات خودگردان فلسطین به منزل «نزار بنات» فعال سیاسی فلسطینی یورش برده و او را درحالی که مورد ضرب و شتم شدید قرار داده بودند، بازداشت کردند. ساعاتی بعد منابع گزارش دادند که نزار بنات در اثر شدت جراحات جان خود را از دست داده است.

 

منابع خبری درباره علت این اقدام خصمانه تشکیلات خودگردان علیه فعال مذکور فلسطینی گزارش می‌دهند که نزاز بنات چند روز مانده به ترور در صفحه فیس‌بوک خود کلیپی شش دقیقه‌ای درباره رسوایی واکسن‌های کرونا تاریخ انقضا گذشته منتشر کرده که تشکیلات خودگردان در این رسوایی دست داشته‌اند. فعال سیاسی مقتول در این ویدیو به نمونه‌های تاریخی از اهمال مسئولان تشکیلات خودگردان در قبال مردم اشاره می‌کند و اینکه آن‌ها با آرمان فلسطین و حامیان آن تجارت کرده‌اند.

 

اما مرگ فجیع و غیرانسانی یک فلسطینی به دست تشکیلات خودگردان، با خشم گسترده ملت فلسطین مواجه شده و حتی مراسم تشییع جنازه نزار بنات به تظاهرات مردمی ضد تشکیلات خودگردان فلسطین و «محمود عباس» رئیس آن تبدیل شد. طی 3 روز گذشته اعتراضات فلسطینی‌ها ضد ابومازن و تشکیلات خودگردان به روش‌های مختلف-چه در خیابان‌ها و چه شبکه‌های اجتماعی ادامه دارد و مردم فلسطین خواستار برکناری وی هستند.

 

ابومازن و تشکیلات خودگردان در ماه های اخیر

 

البته نگاهی به سیر تحولات فلسطین طی ماه‌های اخیر و کارشکنی‌های شخص محمود عباس و تشکیلات خودگردان در روند ساماندهی به اوضاع سیاسی فلسطینیان حاکی از کاهش قابل توجه محبوبیت این تشکیلات بین مردم فلسطین است که نگرانی صهیونیست‌ها را برمی‌انگیزد.

 

اواخر آوریل 2021 درحالی که فلسطینی‌ها برای برگزاری انتخابات ملی خود آماده می‌شدند، محمود عباس که تقریبا از پیروزی جنبش حماس در این انتخابات اطمینان داشت به بهانه اینکه رژیم صهیونیستی اجازه برگزاری انتخابات در قدس اشغالی را نمی‌دهد، تعویق و تا حدودی لغو آن را اعلام کرد.

 

اما گروه‌های مختلف فلسطینی و مردم با این اقدام ابومازن مخالفت کرده و آن را ناشی از تحریکات صهیونیست‌ها دانستند.

 

البته همکاری آشکار تشکیلات خودگردان فلسطین و ابومازن با اشغالگران صهیونیست و هماهنگی امنیتی آن با اسرائیل که در موارد متعددی خیانت محمود عباس به فلسطینی‌ها را به اثبات رسانده موضوعی است که طی سال‌های اخیر به شکل تدریجی موجب کاهش اعتماد فلسطینیان به تشکیلات خودگردان شده ؛ به ویژه اینکه ملت فلسطین از دهه‌های قبل تاکنون به چشم خود دیده‌اند که درحالی که رژیم صهیونیستی به هیچ یک از توافق‌نامه‌های خود با تشکیلات خودگردان پایبند نبوده، اما این تشکیلات همچنان در خدمت سیاست‌های اسرائیل عمل می‌کند.

 

سال گذشته میلادی هم‌زمان با رونمایی رسمی «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری سابق ایالات متحده از طرح ضد فلسطینی «معامله قرن» و اعلام تصمیم رژیم صهیونیستی برای الحاق کرانه باختری و غور اردن به اراضی اشغالی، محمود عباس مدعی شد که در اعتراض به این تصمیم هماهنگی امنیتی با اسرائیل را متوقف می‌کند، اما بعد از مدت کوتاهی از این موضع خود عقب نشسته و همکاری با صهیونیست‌ها را از سر گرفت.

 

افزایش محبوبیت حماس بعد از جنگ 12 روزه و و نگرانی ابومازن و صهیونیست‌ها

 

بر همین اساس تشکیلات خودگردان فلسطین دیگر جایگاه سابق را ندارد و به نظر می‌رسد که فلسطینی‌ها طی سالهای اخیر به دنبال یافتن یک سازمان قابل اعتماد و وفادار به فلسطین و آرمان آن بودند که جنگ 12 روزه اخیر در غزه نقطه عطف این ماجرا بود.

 

در جریان این جنگ همه فلسطینی‌ها دیدند، گروه‌های مقاومت درحالی که در نوار غزه فعال هستند چگونه برای دفاع از اهالی قدس و مقدسات این شهر به پا خواستند و شهدای زیادی از زنان و کودکان تا فرماندها و دانشمندان خود را در این راه فدا کردند.

 

درواقع فلسطینی‌ها اتحادی که در جریان این جنگ به دست آوردند را مدیون گروه‌های مقاومت می‌دانند و افزایش محبوبیت حماس میان فلسطینیان موضوعی بود که رسانه‌های صهیونیستی در میان جنگ و ناآرامی‌های اخیر همواره درباره آن هشدار داده و ابراز نگرانی می‌کردند.

 

علاوه بر قدس و غزه و کرانه باختری، فلسطینیان ساکن اراضی اشغالی 1948 که اصطلاحا شهروند اسرائیل نامیده می‌شدند در جریان تظاهرات‌های خود ضد تجاوزات رژیم صهیونیستی به اهالی قدس و غزه پرچم‌های جنبش مقاومت اسلامی را با خود حمل می‌کردند. بر همین اساس حتی صهیونیست‌ها نیز اعتراف می‌کنند که ابومازن در معرض سقوط قرار دارد و در صورت برگزاری انتخابات ملی فلسطین، حماس پیروز قطعی خواهد بود؛ به ویژه اینکه محمود عباس در جریان اتفاقات اخیر فلسطین و رویدادهای محله شیخ جراح قدس و تجاوزاتی که توسط نظامیان و شهرک‌نشینان ضهیونیست علیه فلسطینیان انجام گرفت، غایب بود و موضعی نداشت.

 

در همین راستا «آوی یزخاروف»، نویسنده صهیونیست و سردبیر امور عربی رادیو اسرائیل، در مقاله‌ای تاکید کرد که اکنون بومازن هیچ وزنه‌ای در فلسطین محسوب نمی‌شود و به خوبی می‌داند اگر انتخابات برگزار شود، حماس برنده خواهد شد؛ به همین دلیل آن را لغو کرد.

 

همچنین ادامه سیاست‌های متجاوزانه رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان در رام‌الله و کرانه باختری و عدم وجود هیچگونه واکنشی -هرچند کوچک- از جانب ابومازن و تشکیلات خودگردان موجب شده تا مردم فلسطین جدی‌تر از گذشته برای حذف محمود عباس از عرصه سیاسی فلسطین اقدام کنند و به گفته کارشناسان شاید قتل فجیع «نزار بنات» سرآغاز سقوط ابومازن و تشکیلات خودگردان در تاریخ فلسطین باشد.

منبع: الف

ممکن است شما هم بپسندید
پاسخ دهید

ایمیل شما منتشر نمیشود